Wat is Employer branding?
Employer branding is het proces waarbij een organisatie zich positioneert als een aantrekkelijke werkgever om personeel aan te trekken, te behouden en te motiveren/inspireren. Het gaat om het beeld die werknemers en potentiele werknemers hebben van het bedrijf. Goede employer branding zorgt ervoor dat je je kunt onderscheiden ten opzichte van je concurrenten om nieuw personeel aan te trekken, maar ook om je huidige personeel vast te houden.
Door middel van emoployer branding laat je aan de buitenwereld zien wat je doet, voor wie je werkt en wat de cultuur binnen de organisatie is. Door de sfeer en cultuur duidelijk te laten zien, trek je mensen aan die echt bij je organisatie passen.
Belangrijke onderdelen van employer branding zijn:
- Cultuur en sfeer
- Verhalen/beelden van collega’s
- Communicatie
Op deze pagina zoomen wij meer in op deze onderwerpen, zodat je weet wat je kunt doen om je employer branding te verbeteren.
Cultuur en Sfeer
Uit onderzoek blijkt dat de voornaamste reden voor iemand om van baan te wisselen niet het salaris is, maar juist de sfeer en cultuur binnen een organisatie. En als je hier zelf eens goed over na gaat denken, is dit eigenlijk hartstikke logisch. Tuurlijk moet je goed verdienen en heb je je maandelijkse lasten die je moet kunnen betalen. Dus, heb je een passend/goed salaris nodig, om te overleven. Maar als het salaris bij meerdere bedrijven ‘gewoon goed’ is. Dan is de sfeer binnen de organisatie, een cultuur waarbinnen je past en de juiste waarden bij de organisatie doorslaggevend. Uiteindelijk wil je als mens iets toevoegen, bij een bepaalde club horen en binnen een prettige sfeer werken.
Onderdeel van employer branding is duidelijk maken naar de buitenwereld, maar ook intern waar je als bedrijf voor staat, welke waarde je toevoegt als bedrijf en hoe de sfeer intern is. Dit kun je op veel verschillende manieren laten zien; denk aan een bedrijfsvideo, uitgebreide werkenbij site of verhalen van werknemers. Uiteindelijk is bij employer branding het totaal plaatje belangrijk.
Verhalen en beelden van Collega’s
In Nederland is het heel belangrijk dat je uitingen ‘echt’ zijn. Uit ervaring blijken stockfoto’s niet te werken, logisch ook. Mensen willen herkenning, foto’s, video’s en teksten moeten echt zijn. Helemaal bij employer branding. Een groot deel van employer branding gaat over de organisatie, dus laat je ook echt de organisatie zien. Dat zorgt uiteindelijk ook voor een leuk effect en een goed gevoel bij sollicitanten en vaak ook bij de collega’s. Als een kandidaat heeft gesolliciteerd voor een functie waarbij een collega op de foto staat en de kandidaat op kantoor komt voor een gesprek, ontstaat er direct een stukje herkenning. Voor collega’s is het altijd leuk om eigen input of beelden van jezelf terug te zien. Dit kun je uiteindelijk weer aan vrienden en familie laten zien. Werk neemt tenslotte een groot deel van je week in beslag.
Zorg dus echt voor eigen content, neem hier de tijd voor en maak een goed plan. Als je dit goed plant, dan kun je met content over het algemeen maanden vooruit. Foto’s en teksten kun je, als er goed over na is gedacht, maanden dan wel jaren later nog inzetten.
Communicatie & kanalen
Om je employerbranding daadwerkelijk effect te laten hebben, moet je je doelgroep zien te bereiken. Hier kun je verschillende kanalen voor inzetten. Communicatie is cruciaal, als je met je employer branding echt resultaat wilt boeken.
Bij het maken van een plan voor de employer branding, kies je uiteindelijk ook de kanalen waarop je gaat communiceren. Dit kan zijn via Facebook en Instagram, LinkedIn of misschien wel Tiktok als je een jonge doelgroep hebt. Het is belangrijk om dit vooraf vast te stellen, zodat je de content hierop kan aanpassen.
Op LinkedIn heb je over het algemeen een wat zakelijkere doelgroep, de tone of voice is hier in dus wat professioneler. Op de andere social media kanalen zitten gebruikers over het algemeen wat meer om te consumeren. De manier van communiceren is dus wat laagdrempeliger, hier moet je rekening mee houden bij het schieten van content.
Uiteindelijk wil je via de communicatie en kanalen de doelgroep naar een website of iets dergelijks sturen. Op deze website moet eigenlijk alles samenkomen, een stukje professioneel, stukje zakelijk en ook een stukje werkinhoudelijk. Daarom kies je bij employer branding over het algemeen voor een werkenbij site. Daar kun je je volledig richten op employer branding en hoef je geen nieuwe klanten mee binnen te halen.